Forside > Løbesko, Løbetøj, Løbetræning, Løbeudstyr > Løbetræning, pulsure og kost

Løbetræning, pulsure og kost

Løbetræning, pulsure og kost


Ofte er målet med løbetræning, at forbrænde fedt og dermed tabe sig og få en pænere krop. Løb i sig selv er blot en lille del af at tabe sig, det handler i den grad også om hvad man putter i munden. Kost og løbetræning er den optimale sammensætning, hvis der skal forbrændes, og det er en god ide at holde øje med pulsen for at sikre høj intensitet. Man kan købe billige pulsure mange steder på nettet, og jeg har her linket til aarhusnetsport.dk, hvor jeg selv har købt mig seneste pulsur.

Det kan dog det være svært at finde ud af hvilken mad der forbrændes bedst efter en løbetur og hvilken kost der er det bærende element for vedvarende vægttab, så her er et par gode råd:

Hvis du træner 3-4 gange om ugen, er det vigtigt du får de rette næringsstoffer, både de dage du løber og ikke løber. De næringsstoffer hjælper din krop med at restituere efter en træningstur.

Der dannes en betændelsestilstand i kroppen efter en hård træningstur. Det betyder, at iltmolekylerne i kroppen går til angreb på ømme muskler og sener. Det er derfor vigtigt at spise den rette kost, for at bygge led, sener og muskler op igen og netop undgå ”angrebet” af iltmolekylerne.

Når du løber bliver dine muskler, sener og led revet fra hinanden. Det tager tid at bygge dem op igen, og den bedste måde at hjælpe dem på vej med er den rette kost. Proteiner samler dem igen og de gode proteiner finder du blandt andet i fed fisk og magert kød.

Lige efter din løbetur er din krop udtømt for kulhydrater. Din krop har brug for at få fyldt kulhydratsdepotet op i en hurtig fart, ca. 10-15 minutter efter træningen. Det er i den sammenhæng vigtigt at pointere, at det er langsomme kulhydrater der skal tages fat i. Hurtige kulhydrater som hvidt brød og sukker bremser fedtforbrændingen. De langsomme kulhydrater, såsom fuldkornspasta, grøntsager, rugbrød og andre fuldkornsprodukter hjælper på fedtforbrændingen og det er den vej man skal gå, hvis man ønsker at holde vægten.

Advertisements
  1. oktober 19, 2010 kl. 5:17 pm

    Tak for et rigtig spændende indlæg! Det er dejligt at der er så mange som skriver om løbetræning, så bliv endelig ved med det.

    Jeg har selv købt et billigt pulsur hos http://www.aarhusnetsport.dk, hvilket jeg har været meget tilfreds med.

    Du skriver at kroppen har brug for at blive fyldt op med kulhydrater igen efter ca. 10-15 min efter en lang løbetur, men personligt venter jeg heller 25-30min.

    Mvh
    Loebesiden.dk

  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: