Arkiv

Archive for november 2010

Opvarmning forbedrer din præstationsevne

november 24, 2010 Skriv en kommentar

Det er så let at springe opvarmningen over inden du starter din løbetur. Det kan nogen gange virke som tidsfordriv, at skulle bruge 15-20 minutter på at strække lidt ud, men det viser sig faktisk at opvarmning styrker din løbetur og øger din præstationsevne, for ikke at tale om mindsket risiko for skader. Kredsløbet kommer i omdrejninger og ledvæsken øges ved strækøvelser, hvilket nedsætter vrid i leddene, da de ”glider” bedre.

Mental opvarmning


Opvarmning varmer dig ikke kun op fysisk, men også mentalt. Det gør dig klar på at løbe ruten, og motiverer dig til at komme i gang. Når du opvarmer, er det vigtigt at du starter med at varme de store muskelgrupper op. Det kan blandt andet gøres ved jogge, englehoppe, eller cykle. Start stille og roligt i 5 minutter, og vent med at få pulsen højt op. Der er mange der laver fejl i opvarmningen, da de starter for hårdt ud. Her er risikoen for skader væsentligt høj, da musklerne er stive og overbelastes.

Strækøvelser


Alt efter hvilken motionsform du dyrker, er næste skridt strækøvelser. Særligt ved løb og cykling er det vigtigt, at specifikke muskler og led varmes godt op inden start. Strækøvelser strækker de yderste punkter i kroppen ud. Hvis du eksempelvis skal løbe, er det vigtigt at varmer angler, lår, baller og leg op. Det er vigtigt du husker på, at opvarmning er en start på din løbetur. Derfor skal du gøre hver en muskel og hvert et led klar til løbeturen. Løbeturen bliver hård nok, derfor skal du være opmærksom på din puls.

Nedvarmning


Du øger din restitution bedst ved at ”afvarme”. Eventuelt jog af i 10-15 minutter, hvor du løber affaldsstoffer ud af musklerne. Et rigtig godt råd til udstrækning er at sætte noget roligt musik på, men det kan du læse mere om her http://lonehall.wordpress.com/2010/11/24/musik-er-l%C3%B8bemotivation/.

Pas på de store portioner

Pas på når du skal vælge en fastfood-menu på McD, Burgerking eller andre af de utallige fastfoodkæder!

Du risikerer nemlig at få mange flere kalorier end du tror, hvis du snupper den største portion. En nyere undersøgelse fra Cornell University i USA har vist, at de fleste har en tendens til at undervurdere mængden af kalorier i større portioner fastfood. I to undersøgelser, hvor forsøgspersoner fik til opgave at gætte hvor mange kalorier der var i en portion fastfood, gættede de typisk kun ca. 3 procent forkert når det drejede sig om de den lille portion, mens de gættede 28-30 procent forkert når det gjaldt den store portion! Alle forsøgspersoner undervurderede kalorieindholdet i den store portion.

I en lille BigMac menu hos McDonalds indtager du 915 Kcal.
I en stor BigMac menu hos McDonals indtager du 1.300 Kcal.

Det bedste er selvfølgelig at holde sig totalt fra fastfood, da det ikke kun er mange kalorier men også tomme kulhydrater og yderst vitamin-, protein- og mineralfattig kost. En slankekur må dog ikke blive sur, så man kan “belønne” sig selv med en tur på McDonalds én gang om måneden, hvis man ikke har syndet tidligere eller hvis man tager en LANG løbetur før og efter!